SISÄLLYSLUETTELO:
- Talvirenkaat – laki: huomioi aivan ensimmäisenä nämä lakisääteiset seikat
- Nastarengas vai kitkarengas – mitä tekijöitä miettiä, kun etsinnässä on parhaat talvirenkaat?
- Nämä kolme sääntöä auttavat tekemään lopullisen valinnan talvirenkaiden suhteen
Se, missä päin Suomea kukin asuu, on aina vaikuttanut siihen millaiset talvirenkaat kunkin tulisi ostaa. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että eri puolilla Suomea vallitsevat keskenään hyvin erilaiset ajo-olosuhteet talviaikaan. Ja nämä erot ovat vain korostuneet ajan saatossa.
Toki näitä vaikuttavia tekijöitä on myös monia muita, mitä tulee talvirenkaiden valintaan. Esimerkiksi sillä, miten paljon talvirenkailla tullaan ajamaan, on merkitystä päätöksenteossa – kuten myös esimerkiksi kuljettajan ajotyylillä.
Ajomukavuus on niin ikään ehdottomasti tärkeä seikka, ja monille esimerkiksi sellainen asia kuin rengasmelu vaikuttaa paljon. Vielä joitain vuosia sitten kitkarenkaat olivat käytännössä ottaen automaatio, kun etsinnässä oli mahdollisimman vähän rengasmelua aiheuttava rengasmalli. Mutta nykyisin myös nastarenkaista löytyy varsin hiljaisia vaihtoehtoja, kiitos niiden kehitystyön.
Me tulemme tässä oppaassa pureutumaan syvällisesti huomionarvoisiin seikkoihin talvirenkaita ostaessa ja auttamaan sinua lopullisessa valinnassasi.
Talvirenkaat – laki: huomioi aivan ensimmäisenä nämä lakisääteiset seikat
Koska Suomessa ajo-olosuhteet ovat vaativammat kuin monissa muissa maissa, nimenomaan talvisin, on talvirenkaille rakennettu hyvin tiukka kriteeristö niiltä osin millaiset renkaat ovat hyväksyttyjä ja millaiset eivät.
Tieliikennelaki elää jatkuvasti ja sen takia siihen tulee kiinnittää huomiota aina ennen kuin lähtee ostamaan esimerkiksi juuri niitä talvirenkaita.
Oikeastaan seuraava esimerkki konkretisoi sen miksi tieliikennelain seuraaminen on näiltä osin tärkeää: vielä toistaiseksi M+S-merkinnän omaavat renkaat ovat talvisin hyväksyttyjä – 1.12.2024 alkaen ne eivät enää ole. Joulukuusta 2024 alkaen niissä tulee olla sen sijaan 3PMSF-merkintä eli niiden tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, tai renkaiden tulee olla nastoitetut.
Mitä sitten tulee muihin lakiteknisiin seikkoihin, talvirenkaat urasyvyys tulee olla vähintään kolme millimetriä, että se voidaan hyväksyä tieliikennekäyttöön.
Ja luonnollisesti tässä tulee ottaa huomioon myös ne omat tarpeet eli, jos tiedät vetäväsi raskaampia kuormia, esimerkiksi luokittelumassaltaan yli 3,5 tonnin henkilöautoissa talvirenkaat kulutuspinta on oltava vähintään viisi millimetriä. Mikäli sinulla on tällaisia normaalista poikkeavia tilanteita, voit tutustua tarkemmin tieliikennelakiin talvirenkaiden osalta täältä.
Mutta milloin pitää vaihtaa talvirenkaat? Ennen ne määriteltiin tarkemmin, mutta vuonna 2020 voimaan tullut uusi tieliikennelaki ottaa sääolosuhteet paremmin huomioon.
Talvirenkaat vaihto on ajankohtaista nastarenkaiden osalta marraskuussa. Ja milloin talvirenkaat sitten vaihdetaan pois, kun kyseessä ovat nastarenkaat? Niillä ajetaan maaliskuulle saakka. Mutta niiden käytön voi aloittaa myös aiemmin ja ne voidaan vaihtaa pois myöhemmin, jos sääolosuhteet sitä edellyttävät.
Kitkarenkaiden kohdalla vastaavanlaista säännöstelyä ei ole, ja osa ajaa niillä jopa kesäisin. Kitkarenkaat eivät kuitenkaan ole ominaisuuksiltaan kesärenkaiden vertaiset, kesäolosuhteissa, joten suositeltavaa on käyttää kesäolosuhteissa nimenomaan kesärenkaita.
Nastarengas vai kitkarengas – mitä tekijöitä miettiä, kun etsinnässä on parhaat talvirenkaat?
Entisaikoina nastarengas koki herkästi lokeroinnin “turvallinen, mutta äänekäs ja epämukava ajaa” ja kitkarengas puolestaan “ajomukavuus erinomainen, mutta ei pysy tiellä esimerkiksi jäällä”.
Nykypäivänä asiat ovat kuitenkin toisin.
Kun katsotaan sitä kehitystyötä, joka nasta- ja kitkarenkaiden ympärillä on tapahtunut viime vuosina, on se ollut melkoisen huimaa. Nastarenkaiden melutasot ovat pudonneet ja ajokokemus parantunut selkeästi, ja silti samaan aikaan niistä on tullut entistä turvallisempia. Kitkarengas on pitänyt puolestaan pintansa ajomukavuuskategoriassa, kehittyen samanaikaisesti pitävyydessä sekä jäällä että lumella, kiitos uusien pintakuviointien ja kumisekoitusten.
Kun ostoslistalta löytyy auton talvirenkaat, etkä ole varma kannattaako sinun hankkia nastat vai kitkat, pysähdy hetkeksi miettimään. Huomioi sellaiset seikat kuin ajo-olosuhteet, ajotyylisi ja ajokilometrit talviaikaan. Mutta yhdestä asiasta älä tingi: talvirenkaiden laadusta. Älä, vaikka vastaan tulisi minkälainen talvirenkaat tarjous heikkolaatuisten renkaiden kohdalla.
Seuraavassa käymme hieman tarkemmin läpi sitä, mitä nastarenkaat ja kitkarenkaat ovat. Tämän lisäksi nostamme molemmista kategorioista esille hyvät ja edulliset talvirenkaat. Ja mikä parasta, ne menevät kaiken kukkuraksi talvirenkaat netistä -kategoriaan eli luvassa on varsinvaivaton ostokokemus ja parhaassa tapauksessa edullinen talvirenkaat hinta.
Nastarenkaat
Vaikka kitkarenkaat ovat kehittyneet vuosien varrella, kaikessa yksinkertaisuudessaan nastarenkaat luokitellaan edelleen turvallisuusaspektin osalta edelle. Ne erottuvat edukseen etenkin silloin, kun:
- Auto on vuosimalliltaan vanhempi, eikä siten tarjoa samanlaista turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa kuin uudet autot
- Ajo-olosuhteet vaihtelevat sohjoisesta tienpinnasta liukkaaseen jäähän
Edellä mainittujen pointtien kohdalla ensimmäinen liittyy puhtaasti siihen, että nastarenkaalla jarrutusmatka on mahdollisimman lyhyt ja lisäksi autonhallinta on korkeammalla tasolla nastarenkaalla ilman erillistä ajonhallintajärjestelmää.
Jälkimmäisen pointin kohdalla esiin nousee puolestaan se, että nastarengas on yleisesti ottaen kitkarengasta parempi yleisrengas erilaisiin talviolosuhteisiin; se siis toimii hyvin pinnalla kuin pinnalla.
Hyvänä nyrkkisääntönä nastarenkaiden osalta voidaan todeta, että Suomessa ne sopivat parhaiten Etelä-Suomeen, koska talviaikaan tienpinta on usein jäässä lumen sijaan. Samat sanat pätevät silloin, kun ajamista tapahtuu – maantieteellisestä sijainnista riippumatta – paljon pienillä sivuteillä, jotka ovat usein jäässä.
Hyvät ja edulliset talvirenkaat – nasta: Hankook Winter I*Pike RS2
Luonnollisestikaan me emme pysty nostamaan tässä sen tarkemmin esiin valitsemamme nastarenkaan hintaa, sillä luonnollisesti renkaan mitat vaikuttavat asiaan. Kyseessä ovat kuitenkin suhteessa kilpailijoihinsa halvat talvirenkaat ja silti laadukkaat sellaiset. Hankook WInter I*Pike RS2 menestyi Tekniikan Maailman talvirengastestissä 2023 varsin hyvin, saaden arvosanakseen 7,8.
Tekniikan Maailman testivoittaja – nastarenkaat: Nokian Hakkapeliitta 10
Nokian valmistamat talvirenkaat pärjäävät vuosi toisensa perään rengasvertailuissa, ja keikkuvat aina kärkisijoilla; tänä vuonna Nokian Hakkapeliitta 10 -malli nousi koko nastarengastestin voittajaksi, arvosanalla 8,5. Ja koska kyseessä on todellinen huippuluokan rengas ja erittäin tunnettu brändi, kannattaa muistaa, etteivät ne ole todellakaan edulliset talvirenkaat.
Kitkarenkaat
Vaikka nastarenkaat ovat kehittyneet ajomukavuutensa ja rengasmelun osalta, ne eivät edelleenkään vedä täysin vertoja tässä suhteessa kitkarenkaille. Kitkarenkaat siis tarjoavat paremman ajonautinnon, minkä lisäksi ne kuluttavat vähäisemmän kitkan ansiosta väemmän polttoainetta.
Kun sitten puhutaan itsessään erilaisista ajo-olosuhteista, lumipito on yksityiskohta, jossa kitkarenkaat ovat vähintäänkin samalla viivalla nastarenkaiden kanssa. Sen sijaan jäällä ne ovat huomattavasti liukkaammat. Nykyaikaisissa autoissa on kuitenkin onneksi sellaiset turvavarusteet, että kitkarenkailla voidaan ajaa myös läpi talven.
Hyvät ja halvat talvirenkaat – kitka: Kumho WinterCraft Ice Wi51
Aikanaan kiinalaiset renkaat, etenkään talvirenkaat, eivät juuri hurraa-huutoja keränneet. Nykypäivänä tilanne on kuitenkin toinen ja osa niistä menestyy varsin hyvin rengastesteissä – myös Suomen olosuhteissa. Kumho WinterCraft Ice Wi51 kuuluu tähän kyseiseen kategoriaan. Tekniikan Maailman testissä se sai arvosanan 7,7. Se sijoittui keskikastiin ja jätti taakseen muun muassa sellaisia tunnettuja rengasmerkkejä kuin Pirelli ja Bridgestone.
Tekniikan Maailman testivoittaja – kitkarenkaat: Continental VikingContact 7
Kitkarenkaista testivoittajaksi selviytyi Continentalin valmistama VikingContact 7. Tunnetumpana rengasvalmistajana se menee luonnollisesti hintakategoriassa eri kastiin esimerkiksi Kumhon kanssa – joskin se keräsi myös arvosanaksi 8,3. Jaetun ykkössijan Continentalin kanssa otti Goodyear UltraGrip Ice. Nastarengastestin voittanut Nokian Hakkapeliitta (R5) sijoittui kolmanneksi kitkarengastestissä.
Nämä kolme sääntöä auttavat tekemään lopullisen valinnan talvirenkaiden suhteen
Olivat sitten kyseessä henkilöauton talvirenkaat tai vaikkapa peräkärry talvirenkaat, huomioitavia asioita on useita. Me pysyttelemme kuitenkin nimenomaan henkilöautoissa, joiden kohdalla se tärkein valinta tapahtuu nastarenkaan ja kitkarenkaan välillä.
Seuraavassa me listaamme tähän loppuun kolme asiaa, jotka kaikki ovat tärkeitä tekijöitä lopullista valintaa tehdessä.
Ajotapa ja kuljettajan kokemus ajamisesta
Mikäli sinulla on runsaasti kokemusta ajamisesta talviolosuhteissa ja olet kaikin puolin kokenut kuljettaja, joka ajaa hyvin tasaisesti, sekä nastarenkaat että kitkarenkaat istuvat käsiisi. Kitkarenkaissa on nykypäivänä nimittäin sen verran hyvin pitoa myös liukkaammilla teillä, että ne toimivat ja korjaavat myös kuljettajan tekemiä virheitä.
Jos olet kuitenkin kokemattomampi kuljettaja, tällöin ajatapasi on lähtökohtaisesti erilainen kuin kokeneemmalla ja ennakoiva ajaminen saattaa loistaa poissaolollaan. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että jo pelkästään auton käyttäytyminen erilaisissa olosuhteissa on eri tavalla hallussa, kun vyöllä on enemmän kilometrejä. Kokemattoman kuljettajan kannattaa siis lähtökohtaisesti valita nastarengas.
Mukavuus
Jokainen varmasti ymmärtää, että rengas nastoilla pitää enemmän meteliä esimerkiksi asfaltti-pinnalla kuin rengas ilman nastoja. Jos siis vähäinen rengasmelu on sinulle tärkeä aspekti, tällöin kannattaa valita kitkarengas.
Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että nykyaikana nastarenkaat ovat yhä vain hiljaisempia, eivätkä ne siten ole kaukana kitkarenkaista. Mutta ajomukavuudeltaan kitkarenkaat ovat joka tapauksessa edellä, sillä ne eivät luonnollisestikaan pureudu samalla tavalla eri pintoihin kuin nastarenkaat.
Turvallisuus
Nastarenkaat nousevat turvallisuuden osalta arvoon arvaamattomaan, mitä liukkaammaksi sääolosuhteet muuttuvat. Ne siis yksinkertaisesti pitävät paremmin kuin kitkarenkaat ja täten esimerkiksi kuljettajan tekemien pienten virheliikkeiden merkitys ei ole niin suuri kuin kitkarenkailla.
Samaan aikaan on kuitenkin äärimmäisen tärkeää muistaa, että liukkailla pinnoilla mikään talvirengas ei tarjoa täydellistä pitoa. Vaikka nastarenkaat ovat toimivampia liukkaalla kelillä kuin kitkarenkaat, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kohdalla autossa on useammin nastarengas kuin kitkarengas; tämä voi selittyä ainoastaan sillä, että nastarenkaisiin luotetaan liian usein sokeasti.